mai 11, 2017

Midt i matfatet

De landbruksbaserte reiselivsbedriftene og lokalmatprodusentene har blitt «stolthetsprodukter» som bl.a. Hamarregionen Reiseliv trekker frem i mange sammenhenger. Hamarregionen sitt hovedbudskap er Norges spiskammer og det beste vertskap.

Hamar Olympiske Anlegg AS ønsker vi å bidra til ytterligere løft av omdømmet gjennom å presentere og videreutvikle festivalen til å bli en regional festival som trekker publikum fra hele landet.
Vi baserer denne tenkningen på følgende verdiplattform:

  1. Hamarregionen er et av Norges største landbruksdistrikter og sentrum for norsk mattradisjon.
  2. Området er representert med hele verdikjeden;
    1. Produksjon og innhøsting av naturlige råvarer
    2. Fordeling, forskning og utdannelse
    3. Stor bredde og kvalitet i tradisjonsrike mat- og drikkeopplevelser
  3. Hovedmålsetting:
    Dette skal være en mat og landbruksfestival med hovedfokus på kvalitetsmat og gode matopplevelser.
  4. Hovedinnretning: 
    Midt i Matfatet skal være en kulinarisk rundreise med hovedfokus på kortreist mat- og landbruksopplevelser med utgangspunkt i det beste Innlandet har i sitt spiskammers.
  5. Krav til deltakere:
    Alle aktører og deltakere må ha som målsetting å presentere opplevelsesprodukter som bygger opp og forsterker hovedinnretningen.
  6. Hele verdikjeden
    1. Forske – utvikle – utdanne
    2. Pløye – så – stelle/Pleie – harve
    3. Høste/treske – kverne/male – brød – bakst
    4. Grønnsaker, Melk – ost – meieri
    5. Kalv – ku – okse – gris – svin – sau lam – slakt
    6. Vilt og fiske, fangst og Fjørfe
    7. Tilberedning og opplevelsesaktiviteter
    8. Rett i matfatet – aktiviteter
    9. Slakte – lage ulike slaktervarer
    10. Kokkekurs – lær å lage mat
    11. Kokkekonkurranser – publikum bestemmer
    12. God og tradisjonsrik norsk mat – frem fra glemselen En kulinarisk rundreise i vilt, stor og fjørfe
    13. Maten du spiser – fokus på sunn mat
    14. Matsikkerhet og økologisk mat